رفتار درمانی چیست؟
روشهای درمانی رفتاری برای کودکان و نوجوانان بسیار متفاوت است ، اما همه آنها در درجه اول روی این نکته متمرکز هستند که چگونه بعضی از افکار مشکل ساز یا رفتارهای منفی ممکن است ناخودآگاه یا ناخواسته در محیط یک فرد "پاداش" بگیرند. این پاداش ها یا تقویت ها غالباً در افزایش فراوانی این افکار و رفتارهای نامطلوب نقش دارند. رفتار درمانی می تواند در طیف گسترده ای از علائم روانشناختی در بین نوجوانان و کودکان اعمال شود.
گرچه رفتارهای رفتاری می توانند از نظر اختلال تا بی نظمی متفاوت باشند ، اما موضوع متداول این است که درمانگران رفتاری کودکان و نوجوانان را تشویق می کنند که رفتارهای جدید را امتحان کنند ، به پاداش رفتارهای مطلوب و اجازه دهند که رفتارهای ناخواسته "خاموش شود" (یعنی نادیده گرفتن رفتارهای ناخواسته).
به عنوان مثال ، نوجوانی را تصور کنید که در انجام تکالیف مشکلی داشته باشد. برای تشویق رفتارهای مطلوب (به عنوان مثال ، اتمام کار در خانه) ، والدین یک برنامه پاداش را ایجاد می کنند که شامل کسب امتیاز در هر روز اتمام کار در خانه می شود که می توانید برای دریافت پاداش مورد نظر در پایان هفته معامله کنید (به عنوان مثال استفاده از ماشین برای رفتن. به فیلم ها با دوستان). این پاداش باید کاری باشد که جوانان می خواهند و باید به طور مشخص با یک هدف خاص (اتمام تکالیف) مرتبط باشد. در ابتدا جوانان برای پاداش خارجی کار می کنند ، اما با گذشت زمان ، کار خود آسان تر می شود و می توان پاداش را از بین برد. سپس می توان اهداف جدیدی تولید کرد.
در رفتار درمانی ، والدین و فرزندان یاد می گیرند که رفتارهای مطلوب را کاهش داده و رفتارهای ناخواسته را کاهش دهند.
یک دام مشترک که خانواده ها در آن فرو می روند ، پاداش ناخواسته از رفتار نادرست است. به عنوان مثال ، از نوجوانی که کارهای خانه خود را تمام نکرده است ، بگیرید اما واقعاً می خواهد ماشین را ببرد. با وجود اعتراضات اولیه ، نوجوان همچنان پابرجا مانده و نسبت به والدین خشمگین ، تحریک پذیر و نافرمان می شود. والدین ، پدر و مادر تصمیم می گیرند که دیگر نمی توانند زحمت بکشند و به او اجازه می دهند که ماشین را قرض دهد. به این ترتیب ، والدین ناخواسته رفتار مخالف نوجوان را پاداش می دهند ، یا آن را تقویت می کنند. بهترین راه برای مقابله با این شرایط ، نادیده گرفتن برنامه ریزی رفتارها و تقویت رفتار تحت تعقیب (تلاش های مشق شب) در حد امکان است. متخصصین رفتاری به دنبال درک چنین پیوندهایی بین رفتارها ، پاداشها و یادگیری هستند و به جوانان و والدین کمک می کنند تا رفتارهای خود را برای رسیدن به اهداف فردی و خانوادگی شکل دهند.
انواع روش های رفتاری
مدیریت کلاس درس رفتاری
مدیریت کلاس درس رفتاری نوعی از روش درمانی مبتنی بر شواهد است که به منظور حمایت از رفتارهای مثبت دانش آموزان در کلاس ، ضمن جلوگیری از رفتارهای منفی و افزایش تعامل تحصیلی دانش آموزان ، طراحی شده است. در این نوع درمان ، معلم کودک در ارائه معالجه شرکت می کند. مدیریت کلاس درس رفتاری به عنوان یک درمان مؤثر در معالجه اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) از حمایت تجربی قابل توجهی برخوردار شده است.
مداخلات همسالان رفتاری
مداخلات همسالان رفتاری شامل یک یا چند نفر از همسالان دانش آموز است که به کودک دارای مشکلات رفتاری کمک می کنند. معلم به همسالان کودک برای تقویت رفتارهای مثبت کودک و عملکرد تحصیلی کودک با راهبردهای پشتیبانی اجتماعی و دانشگاهی آموزش می دهد. این نوع درمان اغلب در محیط مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد و نشان داده شده است که مزایای بسیاری برای پیشرفت تحصیلی ، اجتماعی و بین فردی ایجاد می کند.
مشارکت همچنین نشان داده است که تأثیر مثبتی برای دستیار همسالان نیز دارد ، زیرا احساس مسئولیت پذیری و تغییرات رفتاری سازنده را تقویت می کند. ثابت شده است که مداخلات همسالان رفتاری توسط دانش در درمان ADHD مؤثر است.
انواع مداخلات رفتاری مبتنی بر همسالان وجود دارد ، از جمله:
مدل سازی همسالان
آموزش شروع همسالان
تدریس در کلاس درس
آموزش والدین رفتاری
آموزش والدین رفتاری برای آموزش به والدین چگونگی تقویت رفتارهای مطلوب در فرزندانشان ، دلسرد کردن رفتارهای ناخواسته و بهبود تعامل والدین - کودک ایجاد شده است. در این روش درمانی ، والدین نقش مهمی در درمان مشکلات رفتاری فرزندان خود دارند. در طول جلسات درمانی ، والدین یاد می گیرند که چگونه رفتارهای فرزندان خود را در خانه با دقت مشاهده کنند و به آنها مهارت می دهند تا با استفاده از تمجید ، توجه مثبت و پاداش ، رفتارهای مثبت فرزندان خود را به آنها پاداش دهند. همچنین به آنها آموخته می شود که از قانون تنظیم کنند ، وقت بگذارند و نادیده بگیرند تا رفتارهای بد را دلسرد کنند.
والدین درمانی رفتاری از تجربی اساسی برخوردار بوده است که می تواند در کاهش مشکلات رفتاری مؤثر باشد - خصوصاً برای کودکان مبتلا به ADHD.
مداخلات مدیریت رفتاری ترکیبی
تحقیقات نشان داده است که ترکیب اشکال مدیریت کلاس درس رفتاری ، آموزش والدین رفتاری ، و / یا مداخلات همسالان رفتاری به خوبی تثبیت شده و برای درمان ADHD مؤثر است.
مدل سازی
مدل سازی نوعی از روش درمانی است که در آن ، یک درمانگر برای ارتقاء تقلید در کودک یا نوجوان ، یک واکنش غیر ترسناک به یک وضعیت منفی را نشان می دهد
ثابت شده است که در درمان اضطراب در کودکان و نوجوانان مؤثر است